„ANAF taie din birocrație: Noutăți în eșalonarea la plată (Ordin 597/2025)”
Descriere explicită a modificărilor aduse de Ordinul ANAF nr. 597/2025, structurată pe două mari secțiuni: eșalonarea în formă clasică și eșalonarea în formă simplificată.
🔵 I. EȘALONAREA LA PLATĂ – FORMĂ CLASICĂ
1. Cererea de eșalonare și documentele justificative (modificarea Anexei 1 la OpANAF 90/2016)
🔸 Cererea a fost simplificată semnificativ:
Înainte:
- Debitorii erau obligați să menționeze:
- suma totală defalcată pe tipuri de obligații (impozite, taxe, contribuții);
- mențiuni privind bunurile deținute pentru garanții;
- detalii despre alte eșalonări anterioare;
- scopul exact al eșalonării.
După modificare:
- Cererea trebuie să conțină doar:
- datele de identificare ale debitorului;
- perioada solicitată pentru eșalonare (în luni);
- justificarea dificultății temporare de plată;
- data și semnătura.
🔹 Debitorii cu risc fiscal mic sau cei care solicită eșalonare în baza art. 206 Cod procedură fiscală trebuie să precizeze expres acest temei legal.
🔸 Reducerea semnificativă a documentelor justificative:
Eliminări importante:
- NU mai este necesară:
- situația financiară anuală;
- situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni;
- situația privind indicatorii orientativi;
- programul de restructurare pentru anumite categorii.
Rămân obligatorii doar pentru persoanele juridice:
- ultima balanță de verificare sau registrul-jurnal de încasări și plăți;
- programul de restructurare semnat de reprezentantul legal doar dacă:
- debitorul deține bunuri pentru garanții;
- sau oferă garanții de peste 50% din obligațiile eșalonate.
Nu se anexează programul de restructurare dacă:
- debitorul nu are bunuri;
- garanțiile oferite sunt sub 50%;
- debitorul este cu risc fiscal mic.
🔹 În cazul în care ANAF nu are suficiente informații, poate solicita documente suplimentare.
🔸 Alte prevederi importante:
- Debitorii care doresc să plătească rate diferențiat (de exemplu, activități sezoniere) trebuie să respecte noile condiții din Ordin (art. 7 alin. 13^1 din anexa 2).
- A fost introdus un nou alineat (8) care permite solicitarea de informații suplimentare dacă ANAF nu are acces la anumite date relevante în bazele proprii.
2. Procedura aplicabilă eșalonării (modificări în Anexa 2 la OpANAF 90/2016)
🔸 Competență clarificată pentru persoane fizice:
- Persoanele fizice care au și activități independente sau profesii libere vor depune două cereri separate:
- una pentru obligațiile personale;
- una pentru obligațiile aferente activității economice.
- Fiecare cerere se analizează distinct, cu documente și decizii separate.
🔸 Cereri soluționate mai rapid pentru:
- Debitori cu risc fiscal mic;
- Cei fără bunuri;
- Cei care oferă garanții sub 50%;
➡️ Termenul maxim de soluționare: 15 zile lucrătoare.
🔸 Amânarea penalităților de nedeclarare:
- Se acordă doar dacă:
- obligațiile principale au fost eșalonate;
- sau au fost achitate în termenul legal prin plată/compensare;
- Nu se acordă dacă achitarea s-a făcut după expirarea termenului și înainte de decizia de eșalonare;
- Penalitățile sunt analizate pe tip de obligație și perioadă fiscală.
🔸 Creanțe care pot fi eșalonate:
- Se includ:
- creanțele vamale din decizii de regularizare emise de autoritatea vamală și transmise spre recuperare.
- Se exclud:
- sume rezultate din confiscări;
- echivalentul în bani al produsului unei infracțiuni.
🔸 Termene și limitări administrative:
- Se limitează numărul cererilor de:
- modificare a eșalonării;
- menținere a valabilității:
➡️ Maximum o cerere pe an calendaristic sau fracțiune.
- Se abrogă prevederea care permitea acordarea unei alte perioade de eșalonare la modificarea deciziei.
🔸 Evaluarea capacității de plată:
Pentru persoane juridice:
- ANAF va analiza:
- soldul disponibilităților din balanță/conturi bancare;
- programul de redresare;
Pentru persoane fizice:
- ANAF verifică:
- informațiile bancare;
- veniturile din ultimele 6 luni;
- Rata de eșalonare este acceptabilă dacă nu depășește 1/3 din media veniturilor lunare.
🔸 Alte prevederi:
- Debitorii fără bunuri sau cu garanții sub 50% pot primi eșalonare doar pe maximum 6 luni.
- Cei cu bunuri, dar insuficiente pentru garanții legale: până la 5 ani.
- Se actualizează toate modelele de formulare, referate, decizii.
🟢 II. EȘALONAREA ÎN FORMĂ SIMPLIFICATĂ
1. Creanțe care pot fi eșalonate:
- Se adaugă creanțele vamale din decizii de regularizare.
- Se exclud obligațiile fiscale care trebuie achitate pentru păstrarea autorizațiilor (ex. accize, licențe, etc.) – art. 204 Cod procedură fiscală.
2. Eliminări procedurale:
- Se abrogă prevederea prin care debitorii trebuiau să renunțe la restructurare dacă au depus notificări potrivit OG nr. 6/2019.
- Nu se mai poate aproba o altă perioadă de eșalonare în caz de modificare.
- Se reduce numărul cererilor de modificare sau menținere a eșalonării la una pentru întreaga perioadă.
3. Penalități de nedeclarare:
- Se păstrează logica aplicabilă formei clasice:
- Se acordă doar dacă obligațiile sunt eșalonate sau achitate în termenul legal;
- Nu se acordă dacă obligațiile sunt achitate între scadență și momentul eșalonării.
4. Alte prevederi noi:
- Se introduce un formular de acord de principiu pentru debitorii care trebuie să își mențină autorizațiile sau avizele.
- Se clarifică procedura pentru activitățile intracomunitare (TVA – cod 317):
- în caz de radiere a codului sau a unui sediu secundar, ANAF va emite decizii din oficiu pentru modificarea eșalonării și penalităților.
🔚 Concluzie
Ordinul ANAF nr. 597/2025 aduce simplificări procedurale majore, în special pentru:
- Persoanele fizice și PFA-uri;
- Debitorii fără bunuri sau cu garanții reduse;
- Debitorii de bună-credință (risc fiscal mic).
Este vizibil un efort de digitalizare și eficientizare, care pune accent pe verificări din bazele de date ale ANAF și reduce birocrația pentru contribuabili.
Pentru a solicita eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale declarate în Declarația Unică, ANAF pune la dispoziție două formulare inteligente (PDF-uri editabile) în funcție de tipul eșalonării:
🔹 1. Cererea de acordare a eșalonării la plată – Formular D8 (eșalonare clasică)
- Destinat pentru: eșalonarea standard, aplicabilă pe o perioadă de până la 5 ani.
- Conținut: necesită justificarea dificultății temporare de plată și poate include documente financiare suplimentare.
- Format: PDF inteligent, completabil electronic.
- Depunere: prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau la registratura organului fiscal competent.
- Descărcare: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/D8.html
🔹 2. Cererea de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată – Formular D7
- Destinat pentru: eșalonarea simplificată, aplicabilă pe o perioadă de până la 12 luni.
- Conținut: nu necesită justificarea dificultății de plată; procesul este mai rapid și mai simplu.
- Format: PDF inteligent, completabil electronic.
- Depunere: exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV).
- Descărcare: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/D7.html
✅ Recomandări pentru completare și depunere:
- Semnătură electronică: asigurați-vă că aveți o semnătură electronică validă pentru a putea semna formularele înainte de depunere.
- Verificare: după completare, verificați dacă formularul a fost completat corect și integral pentru a evita eventuale respingeri.
- Transmitere: după semnare, transmiteți formularul prin SPV și păstrați recipisa de confirmare a depunerii.
Pentru mai multe informații și ghiduri detaliate privind completarea și depunerea cererilor de eșalonare, puteți consulta secțiunea dedicată de pe site-ul ANAF.
Întrebări și răspunsuri detaliate privind eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale (actualizat 2025):
1. Care este diferența esențială între eșalonarea în formă clasică și cea în formă simplificată?
Răspuns:
Eșalonarea în formă clasică (reglementată de OpANAF nr. 90/2016) presupune o analiză detaliată a situației financiare a debitorului, inclusiv justificarea stării de dificultate temporară. Este destinată oricăror obligații fiscale restante, indiferent de vechime.
Eșalonarea în formă simplificată (reglementată de OpANAF nr. 1767/2021) se aplică doar obligațiilor restante cu vechime de maximum 12 luni, fără necesitatea justificării stării de dificultate. Nu se solicită documente financiare, iar cererea este soluționată mai rapid.
2. Ce trebuie să conțină cererea de eșalonare în forma clasică?
Răspuns:
Potrivit art. 1 alin. (3) din Anexa 1 la OpANAF 90/2016, modificată prin OpANAF 597/2025, cererea trebuie să conțină:
- Datele de identificare ale debitorului (CUI/CNP, sediu, reprezentant, contact);
- Perioada pentru care se solicită eșalonarea (în luni);
- Justificarea dificultății financiare (scădere încasări, pierderi etc.);
- Data și semnătura;
- Dacă este cazul, mențiunea că cererea este depusă conform art. 206 C.p.f. (risc fiscal mic).
3. Care sunt documentele justificative pentru eșalonarea în formă clasică?
Răspuns:
Conform art. 2 din Anexa 1, pentru persoane juridice se solicită:
- Ultima balanță de verificare sau registrul-jurnal de încasări și plăți;
- Program de redresare financiară (doar în anumite cazuri).
Excepții: Nu este necesar programul de redresare dacă:
- Debitorul nu deține bunuri;
- Garanțiile sunt sub 50% din suma eșalonată;
- Debitorul este cu risc fiscal mic.
Pentru persoane fizice: acte privind veniturile din ultimele 6 luni sau registrul-jurnal de încasări și plăți.
4. Ce obligații fiscale pot fi eșalonate?
Răspuns:
Potrivit art. 1 din Anexa 2:
- Obligații fiscale principale și accesorii (impozite, contribuții, TVA);
- Amenzi;
- Obligații stabilite de alte autorități și comunicate ANAF pentru executare.
Excluderi:
- Sumele provenite din confiscări;
- Echivalentul în bani al bunurilor obținute prin infracțiuni;
- Pentru eșalonarea simplificată: și cele reglementate la art. 204 C.p.f., adică obligații a căror achitare menține o autorizație sau acord.
5. Care este termenul de soluționare al cererii de eșalonare clasică?
Răspuns:
Conform art. 7 alin. (10) din Anexa 2:
- 60 de zile calendaristice – termen general;
- 15 zile lucrătoare, dacă cererea este depusă de:\n
- persoane cu risc fiscal mic;\n
- debitori fără bunuri;\n
- cei care oferă garanții sub 50% din obligațiile eșalonate.
Comentariu: Aceste termene se referă la decizia finală de aprobare sau respingere emisă de ANAF.
6. Cum se stabilește valoarea ratelor și durata eșalonării?
Răspuns:
Pentru eșalonarea clasică:
- Durata maximă: până la 60 de luni (5 ani);
- Rata trebuie să reflecte capacitatea de plată a debitorului;
- Pentru activități sezoniere se pot stabili rate diferențiate.
În eșalonarea simplificată:
- Graficul de plată este standard;
- Debitorul poate opta pentru rate diferențiate: minimum 5% din obligație în prima jumătate a perioadei.
7. Ce modificări importante au fost aduse prin Ordinul ANAF 597/2025?
Răspuns:
Principalele modificări sunt:
- Eliminarea unor documente (situații financiare, declarații, indicatori);
- Reducerea numărului de cereri de modificare/menținere: maxim una pe an;
- Eliminarea posibilității de a modifica perioada de eșalonare la fiecare ajustare;
- Actualizarea formularelor și referatelor;
- Excluderea obligațiilor art. 204 din eșalonarea simplificată;
- Introducerea unui nou formular de acord pentru contribuabili cu autorizații administrative.
8. Care sunt obligațiile contribuabilului în timpul eșalonării?
Răspuns:
- Să plătească ratele la termenele din grafic;
- Să achite obligațiile curente (nu doar cele eșalonate);
- Să nu acumuleze noi datorii care nu sunt onorate în termen.
Nerespectarea acestor obligații poate duce la pierderii valabilității eșalonării și reluarea executării silite.
9. Ce se întâmplă dacă contribuabilul este în insolvență?
Răspuns:
Conform modificărilor aduse de OpANAF 597/2025:
- Se poate acorda eșalonare doar în baza unui acord special, care trebuie depus de debitor;
- Formularul specific este nou introdus și permite ANAF să analizeze situația post-încetare procedură insolvență;
- Nu se acordă eșalonare în timpul insolvenței dacă nu este clară ieșirea din procedură.
10. Cum diferă certificatul de atestare fiscală între cele două tipuri de eșalonare?
Răspuns:
În ambele proceduri, certificatul conține:
- Secțiunea A: Totalul obligațiilor;
- Secțiunea B: Obligații neeligibile;
- Secțiunea C: Obligații eligibile pentru eșalonare.
Diferența majoră este că în forma simplificată certificatul este generat exclusiv automat de ANAF, fără intervenția contribuabilului, în timp ce în forma clasică acesta poate fi ajustat în funcție de evaluarea documentelor justificative.
11. Ce documente nu mai trebuie anexate la cererea de eșalonare în forma clasică, după modificările din 2025?
Răspuns:
Conform modificărilor aduse la art. 2 din Anexa 1 la OpANAF nr. 90/2016, au fost eliminate următoarele documente care anterior erau obligatorii:
- Situațiile financiare anuale (ex: bilanț contabil, cont de profit și pierdere);
- Situația încasărilor și plăților din ultimele 6 luni;
- Indicatorii orientativi privind capacitatea de plată (solvabilitate, lichiditate etc.);
- Declarația pe propria răspundere privind neaflarea în procedura de insolvență/dizolvare.
Comentariu: Aceste eliminări reduc considerabil birocrația și ușurează transmiterea cererii online, mai ales prin SPV.
12. Ce prevedere referitoare la modificarea perioadei de eșalonare a fost abrogată?
Răspuns:
Anterior, în cazul în care contribuabilul solicita modificarea deciziei de eșalonare (ex: prin includerea unor noi obligații sau modificarea ratelor), se putea solicita și o nouă perioadă de eșalonare.
Prin OpANAF 597/2025, această posibilitate a fost abrogată – modificările ulterioare nu mai permit schimbarea perioadei inițiale, ci doar ajustarea conținutului deciziei în limitele stabilite inițial.
13. Câte cereri de modificare/menținere a eșalonării mai sunt permise într-un an?
Răspuns:
Anterior, debitorul putea transmite până la două cereri/an de:
- modificare a deciziei de eșalonare;
- menținere a valabilității eșalonării.
După modificarea prin OpANAF 597/2025, numărul maxim a fost redus la una (1) per an (calendaristic sau fracție de an), indiferent de tipul intervenției administrative solicitate.
14. Ce prevedere privind contribuabilii care notificaseră restructurarea potrivit OG 6/2019 a fost abrogată?
Răspuns:
În vechea procedură simplificată, dacă un contribuabil depusese anterior o notificare pentru restructurarea obligațiilor bugetare conform OG 6/2019, era obligat să renunțe în scris la intenția de restructurare pentru a putea accesa eșalonarea în formă simplificată.
Această condiție a fost eliminată de Ordinul ANAF nr. 597/2025 – contribuabilul poate solicita eșalonarea fără a mai fi condiționat de renunțarea formală la restructurare.
15. De ce au fost excluse din sfera eșalonării simplificate obligațiile prevăzute la art. 204 Cod procedură fiscală?
Răspuns:
Art. 204 C.p.f. se referă la contribuabili care trebuie să achite anumite obligații fiscale pentru a-și menține autorizațiile, licențele, acordurile sau alte acte administrative (ex: autorizații de antrepozit fiscal, licențe accize, avize de funcționare).
Prin Ordinul 597/2025, acești contribuabili nu mai pot accesa eșalonarea în formă simplificată, deoarece plata integrală și rapidă este considerată o condiție esențială pentru menținerea regimului fiscal preferențial sau a statutului juridic reglementat.
Comentariu: Măsura are ca scop protejarea interesului public și a garanțiilor legate de activități cu regim special (ex: producători de alcool, energie, tutun, cazinouri etc.).
16. Este necesară defalcarea sumei totale pe tipuri de obligații fiscale în cererea de eșalonare?
Răspuns:
Nu. În forma actualizată a cererii de eșalonare în formă clasică (conform Anexei 1 la Ordinul ANAF nr. 90/2016, modificat prin OpANAF 597/2025), nu mai este obligatorie defalcarea sumei totale pe tipuri de obligații în cererea formulată de contribuabil.
Anterior, contribuabilul era adesea nevoit să indice explicit:
- obligații fiscale principale și accesorii;
- pe categorii: impozit pe profit, TVA, contribuții sociale, accize etc.
În prezent, organul fiscal determină și preia această defalcare automat:
- pe baza evidențelor fiscale proprii;
- prin eliberarea certificatului de atestare fiscală cu 3 secțiuni (A – total, B – neeligibile, C – eligibile).
Excepție: Dacă contribuabilul dorește eșalonare cu rate diferențiate sau selectarea doar a unor obligații (ex: fără amenzi), poate include informații suplimentare în cerere, dar nu este impusă explicit defalcarea.